Moottoriajoneuvojen korjausehdot
Autoalan kuluttajaneuvottelukunta (AUNE) 1.1.2007
Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) laatimia
moottoriajoneuvojen korjausohjeita soveltavat Autoalan Keskusliiton ry:n ja
Autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja –järjestöjen korjaamot.
Korjaamon velvollisuudet
Korjaamo tekee työn ammattitaitoisesti sekä noudattaen
valmistajan kyseistä automallia varten laatimia Suomen olosuhteisiin
tarkoitettujen huolto- ja korjausohjeita. Korjaamo hankkii korjauksessa
käytettävät varaosat ja tarvikkeet. Varaosien pitää olla alkuperäisiä tai
laadultaan niitä vastaavia ellei toisin sovita. Korjaamo voi kieltäytyä
käyttämästä asiakkaan itse tuomia varaosia, mikäli ne ovat viallisia tai korjaukseen
soveltamattomia. Korjaamo ilmoittaa erikoisosaamisestaan sekä valtuutuksistaan.
Korjaamo pyrkii asiakkaalle edullisiin ratkaisuihin. Jos korjausta ei voi
tehdä, vikaa poistaa tai korjaus olisi työn kohteen käyttöarvon huomioon ottaen
asiakkaan kannalta taloudellisesti tai teknisesti epäedullinen, asiakkaalle
ilmoitetaan asiasta mahdollisimman nopeasti ennen korjaustyön aloittamista tai
jatkamista.
Työtilaus
Työtilaus tehdään vähäisiä korjaustöitä lukuun ottamatta kirjallisesti ja työtilauksesta annetaan yksi kappale asiakkaalle toisen jäädessä korjaamolle. Asiakkaan pitää työtilausta tehdessään kertoa tiedossaan olevat korjaukseen vaikuttavat seikat esim. työn kohteen mahdolliset aikaisemmat korjaukset tai korjausyritykset. Asiakas voi perua työtilauksen ennen työn aloittamista tai valmistumista. korjaamon perimä hinta ei saa ylittää tilatun korjauksen hintaa.
Vastuu autoverosta (autoverolain 4 § 5 )
Korjaamo ei ota vastaan ajoneuvon uudelleen verottamiseen
johtavaa korjaustyötä, ellei asiakas ole ajoneuvon rekisteriin merkitty
omistaja. Korjaamon pitää ilmoittaa ajoneuvon omistajalle ennen korjaustyön
aloittamista tai jatkamista, jos ajoneuvon osien vaihtamisesta voi seurata
ajoneuvon uudelleen verottaminen. Ajoneuvon omistajan pitää ilmoittaa ajoneuvoon
aikaisemmin tehdyt osien vaihdot. Jos ajoneuvoon vaihdetaan korjauksen aikana
ajoneuvon omistajan tilauksesta niin paljon osia, että ajoneuvo joudutaan
verottamaan uudelleen autoverolain 3§:ssä tarkoitetulla tavalla, korjauksen
tilannut ajoneuvon omistaja on verovelvollinen.
Hintatiedot
Korjaamon hinnoitteluperusteet ovat näkyvillä korjaamon
asiakastiloissa hintamerkintäasetuksen (359/99) edellyttämällä tavalla.
Ilmoitettu hinta voi olla hinta-arvio, kiinteä hinta tai enimmäishinta.
Hinta-arviota ei saa ylittää kuin 15 prosentilla. Hinta-arvio ei sido
korjaamoa, jos työnkohdetta tutkittaessa ilmenee tarvetta korjaustoimiin, joita
työn vastaanottamisessa tehdyssä tarkastuksessa ei ole voitu ennakoida.
Tällaisen seikan yhteydessä korjaamon pitää ottaa yhteyttä asiakkaaseen uuden
hinta-arvion ilmoittamiseksi. Jos korjaukselle sovitaan korjaustyön kattava
enimmäishinta, hintaa ei saa ylittää. Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista
ja tehdyistä töistä, varaosista, tarvikkeista ja alihankintatöistä ja muista
tarpeellisista töistä. Laskussa eritellään työsuoritukset kohteittain ja muut
kustannuksia aiheuttavat toimet sekä varaosat ja tarvikkeet yksikköhinnoittain.
Vähäiset tarvikkeet ja varaosat voidaan laskuttaa erittelemällä.
Lisätyöt
Jos korjausta tehdessä ilmenee tarvetta tehdä työtilaukseen
kuulumattomia lisätöitä, korjaamon pitää niihin saada lupa. Jos asiakkaaseen ei
saada yhteyttä kohtuullisessa ajassa, saa korjaamo tehdä vähäisiä ja
tarpeellisia työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, joiden on tarkoituksenmukaista
yhdessä tilattujen töiden kanssa. Lisätöiden kustannukset saavat olla enintään
100 euroa.
Maksuehdot
Lasku maksetaan käteisellä, ellei muusta maksutavasta ole
työtilausta tehdessä sovittu. Korjaamo perii viivästyskorkoa erääntyneestä ja
myöhästyneestä suorituksesta korkolain (633/82) mukaan. Korjaamo kieltäytyä
luovuttamasta työn kohdetta, ellei korjauslaskua makseta luovutuksen
yhteydessä. Korjaamon oikeudesta myydä työkohde on säädetty laissa
elinkeinoharjoittajan oikeudesta myydä noutamatta jätetty esine (688/88)
Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset
Työtilaus laaditaan korjaamon ja asiakkaan välillä, ellei
muuta sovita. Ajoneuvoon tehdään vahinkotarkastus vaurioiden ja korjaustavan
määrittämiseksi. Korjaamo laskuttaa korjauskustannukset asiakkaan sijasta
suoraan vakuutusyhtiöltä. Asiakas on velvollinen maksamaan korjaamolle sen osan
korjauslaskusta, jota vakuutusyhtiö ei korvaa.
Työn valmistuminen
Työ tehdään sovitussa ajassa. Mikäli työtä ei saada
sovittuna aikana valmiiksi, korjaamo ilmoittaa asiakkaalle lisäajan tarpeesta.
Kuluttaja-asiakkaan oikeus purkaa sopimus korjaamon viivästyksen johdosta
määräytyy kuluttajasuojalain 8 luvun 9§:n mukaisesti.
Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen
Työn kohde vastaanotetaan ja luovutetaan korjaamon
aukioloaikoina. Aukioloajan ulkopuolella tehdyt luovutukset korjaamolle ja
korjaamolta tehdään asiakkaan vastuulla, ellei muusta sovita. Korjaamo vastaa
työn kohteen katoamisesta tai vahingoittamisesta. Korjaamon säilytysvastuu
loppuu neljän päivän päästä siitä ajankohdasta lukien, kun korjaamo on
ilmoittanut asiakkaalle työn valmistumisesta. Korjaamolla on tällöin oikeus
siirtää ajoneuvo korjaamoalueen ulkopuolelle. Asiakkaalle pitää ilmoittaa
viimeistään edeltävänä päivänä siirrosta.
Takuu
Korjaamo antaa työstään takuun, joka on voimassa työn
valmistumispäivästä lukien kuusi kuukautta tai 15000kilometriä riippuen, kumpi
mainituista rajoista saavutetaan ensin. Takuu ei kata asiakkaan hankkimia
varaosia niiden asennusta lukuun ottamatta. Takuu ei ole voimassa, jos korjaamo
katsoo todennäköiseksi, että virhe johtuu asiakkaasta, kuten ajoneuvon tai muun
työkohteen vääränlaisesta käsittelystä. Taikka asiakas on laiminlyönyt
ajoneuvon asianmukaisen hoidon ja huoltamisen.
Maalaustakuun ehdot
Maalaustyön takuu on voimassa 12 kuukautta, ellei toisin
ilmoiteta. Maalaustakauu ei kata vaurioita, jotka johtuvat: ulkoisista
vahingoista, esim. kiveniskuista, ruosteesta, ajoneuvon aikaisemmin tehdyistä
korjaus- ja maalaustöistä, jotka on tehty sellaisia menetelmiä käyttäen, jotka
ovat vaurioittaneet maalausta ja joita ei maalauksen aikana voitu havaita.
Korjaamo voi rajoittaa:
takuuta maalauksissa, joissa asiakas on tehnyt pohjustustyöt
tai toimittanut omat maalausmateriaalit, takuuta maalauksissa pintoihin, joissa
on ruoste- tai muita vastaavia syöpymisvaurioita. Korjaamo ilmoittaa
asiakkaalle rajoituksista työtilausta tehdessään tai viimeistään rajoituksen
aiheen ilmetessä.
Virheilmoitus ja virheen korjaaminen
Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle havaitsemastaan
virheestä ja vaatia virheen oikaisua. Korjaamolla on oikeus omalla
kustannuksellaan oikaista virhe, jos se asiakkaan ilmoittaessa virheestä
viipymättä tarjoutuu tekemään sen. Korjaamo ei korvaa toisessa korjaamossa
tehtyä työtä, jos asiakas ei ole ottanut yhteyttä korjaamoon, paitsi jos
yhteydenotto on estynyt juhlapyhien, viikonlopun tai muiden vastaavien syiden
vuoksi. Korjaamo ei ole velvollinen korjaamaan virhettä, jos siitä aiheutuisi
sille virheeseen nähden kohtuuttomia kustannuksia. Jollei virhettä voida
korjata tai sitä ei tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas ilmoitti
virheestä, on asiakkaalla oikeus saada hinnanalennus tai virheen korjaus
muualla työn suorittaneen korjaamon kustannuksella.
Asiakkaan oikeus vahingonkorjaukseen korjaamon virheen tai
viivästyksen johdosta
Jos korjaustyö on tehty virheellisesti tai se ei ole valmistunut
näiden ehtojen 8.kohdan mukaisesti määräytyvässä ajassa, kuluttaja-asiakkaalla
on oikeus vaatia korvausta virheen tai viivästyksen aiheuttamasta vahingosta.
Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksen aiheuttamasta vahingosta, jos viivästys
aiheutuu korjaamosta riippumattomasta syystä kuten työnseisauksesta, veden ja
energian jakelun katkeamisesta tai varaosien hankinnan vaikeutumisesta.
Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle viivästys- tai virhetilanteen ilmetessä,
onko hänellä auton käyttötarvetta sinä aikana, kun ajoneuvon käyttö estyy korjaamolla
olon vuoksi. Ellei tälläistä ilmoitusta tehdä, asiakkaalla ei ole oikeutta
korvauksen ajoneuvon käytön estymisen johdosta. Asiakkaalla on oikeus saada
korvausta korjauksen viivästymisen tai virheellisen korjauksen aiheuttamista
vahingoista vain silloin kun viivästys tai virhe johtuu korjaamon puolella
olevasta holtittomuudesta.
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista, kuluttaja-asiakas
voi saattaa kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
Autoalan kuluttajaneuvottelukunta (Aune)
Autoalan keskusliitto ry Autoliitto ry Autotuojat ry
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti