tiistai 24. marraskuuta 2015

Moottoriajoneuvojen korjausehdot (AUNE)

Moottoriajoneuvojen korjausehdot

Autoalan kuluttajaneuvottelukunta (AUNE) 1.1.2007

Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) laatimia moottoriajoneuvojen korjausohjeita soveltavat Autoalan Keskusliiton ry:n ja Autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja –järjestöjen korjaamot.


Korjaamon velvollisuudet

Korjaamo tekee työn ammattitaitoisesti sekä noudattaen valmistajan kyseistä automallia varten laatimia Suomen olosuhteisiin tarkoitettujen huolto- ja korjausohjeita. Korjaamo hankkii korjauksessa käytettävät varaosat ja tarvikkeet. Varaosien pitää olla alkuperäisiä tai laadultaan niitä vastaavia ellei toisin sovita. Korjaamo voi kieltäytyä käyttämästä asiakkaan itse tuomia varaosia, mikäli ne ovat viallisia tai korjaukseen soveltamattomia. Korjaamo ilmoittaa erikoisosaamisestaan sekä valtuutuksistaan. Korjaamo pyrkii asiakkaalle edullisiin ratkaisuihin. Jos korjausta ei voi tehdä, vikaa poistaa tai korjaus olisi työn kohteen käyttöarvon huomioon ottaen asiakkaan kannalta taloudellisesti tai teknisesti epäedullinen, asiakkaalle ilmoitetaan asiasta mahdollisimman nopeasti ennen korjaustyön aloittamista tai jatkamista.

 

Työtilaus

Työtilaus tehdään vähäisiä korjaustöitä lukuun ottamatta kirjallisesti ja työtilauksesta annetaan yksi kappale asiakkaalle toisen jäädessä korjaamolle. Asiakkaan pitää työtilausta tehdessään kertoa tiedossaan olevat korjaukseen vaikuttavat seikat esim. työn kohteen mahdolliset aikaisemmat korjaukset tai korjausyritykset. Asiakas voi perua työtilauksen ennen työn aloittamista tai valmistumista. korjaamon perimä hinta ei saa ylittää tilatun korjauksen hintaa.



Vastuu autoverosta (autoverolain 4 § 5 )

Korjaamo ei ota vastaan ajoneuvon uudelleen verottamiseen johtavaa korjaustyötä, ellei asiakas ole ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja. Korjaamon pitää ilmoittaa ajoneuvon omistajalle ennen korjaustyön aloittamista tai jatkamista, jos ajoneuvon osien vaihtamisesta voi seurata ajoneuvon uudelleen verottaminen. Ajoneuvon omistajan pitää ilmoittaa ajoneuvoon aikaisemmin tehdyt osien vaihdot. Jos ajoneuvoon vaihdetaan korjauksen aikana ajoneuvon omistajan tilauksesta niin paljon osia, että ajoneuvo joudutaan verottamaan uudelleen autoverolain 3§:ssä tarkoitetulla tavalla, korjauksen tilannut ajoneuvon omistaja on verovelvollinen.


Hintatiedot

Korjaamon hinnoitteluperusteet ovat näkyvillä korjaamon asiakastiloissa hintamerkintäasetuksen (359/99) edellyttämällä tavalla. Ilmoitettu hinta voi olla hinta-arvio, kiinteä hinta tai enimmäishinta. Hinta-arviota ei saa ylittää kuin 15 prosentilla. Hinta-arvio ei sido korjaamoa, jos työnkohdetta tutkittaessa ilmenee tarvetta korjaustoimiin, joita työn vastaanottamisessa tehdyssä tarkastuksessa ei ole voitu ennakoida. Tällaisen seikan yhteydessä korjaamon pitää ottaa yhteyttä asiakkaaseen uuden hinta-arvion ilmoittamiseksi. Jos korjaukselle sovitaan korjaustyön kattava enimmäishinta, hintaa ei saa ylittää. Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista, tarvikkeista ja alihankintatöistä ja muista tarpeellisista töistä. Laskussa eritellään työsuoritukset kohteittain ja muut kustannuksia aiheuttavat toimet sekä varaosat ja tarvikkeet yksikköhinnoittain. Vähäiset tarvikkeet ja varaosat voidaan laskuttaa erittelemällä.


Lisätyöt

Jos korjausta tehdessä ilmenee tarvetta tehdä työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, korjaamon pitää niihin saada lupa. Jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä kohtuullisessa ajassa, saa korjaamo tehdä vähäisiä ja tarpeellisia työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, joiden on tarkoituksenmukaista yhdessä tilattujen töiden kanssa. Lisätöiden kustannukset saavat olla enintään 100 euroa.


Maksuehdot

Lasku maksetaan käteisellä, ellei muusta maksutavasta ole työtilausta tehdessä sovittu. Korjaamo perii viivästyskorkoa erääntyneestä ja myöhästyneestä suorituksesta korkolain (633/82) mukaan. Korjaamo kieltäytyä luovuttamasta työn kohdetta, ellei korjauslaskua makseta luovutuksen yhteydessä. Korjaamon oikeudesta myydä työkohde on säädetty laissa elinkeinoharjoittajan oikeudesta myydä noutamatta jätetty esine (688/88)


Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset

Työtilaus laaditaan korjaamon ja asiakkaan välillä, ellei muuta sovita. Ajoneuvoon tehdään vahinkotarkastus vaurioiden ja korjaustavan määrittämiseksi. Korjaamo laskuttaa korjauskustannukset asiakkaan sijasta suoraan vakuutusyhtiöltä. Asiakas on velvollinen maksamaan korjaamolle sen osan korjauslaskusta, jota vakuutusyhtiö ei korvaa.


Työn valmistuminen

Työ tehdään sovitussa ajassa. Mikäli työtä ei saada sovittuna aikana valmiiksi, korjaamo ilmoittaa asiakkaalle lisäajan tarpeesta. Kuluttaja-asiakkaan oikeus purkaa sopimus korjaamon viivästyksen johdosta määräytyy kuluttajasuojalain 8 luvun 9§:n mukaisesti.


Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen

Työn kohde vastaanotetaan ja luovutetaan korjaamon aukioloaikoina. Aukioloajan ulkopuolella tehdyt luovutukset korjaamolle ja korjaamolta tehdään asiakkaan vastuulla, ellei muusta sovita. Korjaamo vastaa työn kohteen katoamisesta tai vahingoittamisesta. Korjaamon säilytysvastuu loppuu neljän päivän päästä siitä ajankohdasta lukien, kun korjaamo on ilmoittanut asiakkaalle työn valmistumisesta. Korjaamolla on tällöin oikeus siirtää ajoneuvo korjaamoalueen ulkopuolelle. Asiakkaalle pitää ilmoittaa viimeistään edeltävänä päivänä siirrosta.


Takuu

Korjaamo antaa työstään takuun, joka on voimassa työn valmistumispäivästä lukien kuusi kuukautta tai 15000kilometriä riippuen, kumpi mainituista rajoista saavutetaan ensin. Takuu ei kata asiakkaan hankkimia varaosia niiden asennusta lukuun ottamatta. Takuu ei ole voimassa, jos korjaamo katsoo todennäköiseksi, että virhe johtuu asiakkaasta, kuten ajoneuvon tai muun työkohteen vääränlaisesta käsittelystä. Taikka asiakas on laiminlyönyt ajoneuvon asianmukaisen hoidon ja huoltamisen.


Maalaustakuun ehdot

Maalaustyön takuu on voimassa 12 kuukautta, ellei toisin ilmoiteta. Maalaustakauu ei kata vaurioita, jotka johtuvat: ulkoisista vahingoista, esim. kiveniskuista, ruosteesta, ajoneuvon aikaisemmin tehdyistä korjaus- ja maalaustöistä, jotka on tehty sellaisia menetelmiä käyttäen, jotka ovat vaurioittaneet maalausta ja joita ei maalauksen aikana voitu havaita.

Korjaamo voi rajoittaa:
takuuta maalauksissa, joissa asiakas on tehnyt pohjustustyöt tai toimittanut omat maalausmateriaalit, takuuta maalauksissa pintoihin, joissa on ruoste- tai muita vastaavia syöpymisvaurioita. Korjaamo ilmoittaa asiakkaalle rajoituksista työtilausta tehdessään tai viimeistään rajoituksen aiheen ilmetessä.

 Virheilmoitus ja virheen korjaaminen

Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle havaitsemastaan virheestä ja vaatia virheen oikaisua. Korjaamolla on oikeus omalla kustannuksellaan oikaista virhe, jos se asiakkaan ilmoittaessa virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen. Korjaamo ei korvaa toisessa korjaamossa tehtyä työtä, jos asiakas ei ole ottanut yhteyttä korjaamoon, paitsi jos yhteydenotto on estynyt juhlapyhien, viikonlopun tai muiden vastaavien syiden vuoksi. Korjaamo ei ole velvollinen korjaamaan virhettä, jos siitä aiheutuisi sille virheeseen nähden kohtuuttomia kustannuksia. Jollei virhettä voida korjata tai sitä ei tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas ilmoitti virheestä, on asiakkaalla oikeus saada hinnanalennus tai virheen korjaus muualla työn suorittaneen korjaamon kustannuksella.

Asiakkaan oikeus vahingonkorjaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta
Jos korjaustyö on tehty virheellisesti tai se ei ole valmistunut näiden ehtojen 8.kohdan mukaisesti määräytyvässä ajassa, kuluttaja-asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta virheen tai viivästyksen aiheuttamasta vahingosta. Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksen aiheuttamasta vahingosta, jos viivästys aiheutuu korjaamosta riippumattomasta syystä kuten työnseisauksesta, veden ja energian jakelun katkeamisesta tai varaosien hankinnan vaikeutumisesta. Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle viivästys- tai virhetilanteen ilmetessä, onko hänellä auton käyttötarvetta sinä aikana, kun ajoneuvon käyttö estyy korjaamolla olon vuoksi. Ellei tälläistä ilmoitusta tehdä, asiakkaalla ei ole oikeutta korvauksen ajoneuvon käytön estymisen johdosta. Asiakkaalla on oikeus saada korvausta korjauksen viivästymisen tai virheellisen korjauksen aiheuttamista vahingoista vain silloin kun viivästys tai virhe johtuu korjaamon puolella olevasta holtittomuudesta.

Erimielisyyksien ratkaiseminen

Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista, kuluttaja-asiakas voi saattaa kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

Autoalan kuluttajaneuvottelukunta (Aune)

Autoalan keskusliitto ry Autoliitto ry Autotuojat ry

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti